søndag den 5. januar 2014

Helligetrekonger


Traditionen siger, at gæsterne, der fulgte stjernen hen til den nyfødte Jesus i Betlehem var konger fra det fjerne Østen. Det er nok mere sandsynligt, at de var videnskabsmænd, der studerede himmellegemer. Derfor bliver de også kaldt 'de vise mænd'. Men betegnelsen 'konger' hænger endnu ved navnet på den første søndag i kalenderåret.

Den 6. januar er helligtrekongersdag og markerer julens afslutning. Tidligere lod man juletræ og julepynt stå helt til helligtrekongersaften den 5. januar.

Tidligere var der knyttet mange traditioner til helligtrekongersaften den 5. januar, som f.eks. denne: Hvis en ung pige ønskede at vide, hvem hun ville blive gift med, skulle hun gå baglæns i seng mens hun sagde: 

Hellige tre konger tre
lad mig i denne nat se
hvis seng jeg skal rede
hvis dug jeg skal brede
hvis brud jeg skal være
hvis navn jeg skal bære
med ære

Gjorde hun således, ville hun i sin drøm se sin mand - hmmm hmmm prøv det :-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar