onsdag den 19. december 2012

Pebernødder når de er bedst



Betina fra København har sendt følgende til os:
Julen fylder meget i mit hjerte og jeg vil gerne dele en opskrift med jer på pebernødder, der er mindst 4 generationer gammel. Opskriften er på 800 pebernødder, mums...

400 gr. Sukker
400 gr. margarine
700 gr. Hvedemel
50 gr. Mørk sirup
10 gr. Kanel
10 gr. Kardemomme
10 gr. Natron
2 hele æg

Det hele røres/æltes sammen på en gang.
Dejen skal kun røres/æltes til den er samlet helt, for hvis den røres/æltes for længe bliver den fedtet.
Dejen skal stå i køleskabet natten over

Pebernødderne bages på bagepapir, i alm. ovn 200 grader, og i varmluft ovn 180 grader, til de er gyldne. ca. 7-10 min Hold øje med den, så de får netop den farve som du ønsker.

Ekstra info:
Dejens vægt er ca. 1600 gram, og dejen hæver under bagening til ca. dobbelt størrelse. Dejen kan fryses. Og der anbefaler jeg, at dele dejen i mindre portioner, før frysningen

*Børn kan være med.
Man kan også lave julefigur - min erfaring er at børn synes at det er sjovere. Husk at tage højde for mængden af figuren - de skal bages i længere tid, og sænke graderne.

* Giv en gave som glæder.
Hjemmebag er altid et hit. Til en værtinde, bedsteforældre, veninder/ven, nabo, og m.m. 
Sidste år tilføjede jeg en pose hjemmebagte pebernødder i en julekurv

* En god ide.
Når dejen er klar, så rul pebernødderne, læg dem på et fladt underlag med bagepapir, og læg dem i fryseren i ca 1 time. Her efter kan de frosne pebernødder lægges i egnet poser. Så har man altid friske nybagte pebernødder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar