Sankthans var oprindelig og er stadigvæk en glædens fest, og på denne lange lyse sommeraften er det oplagt at invitere gæster. Har du ikke mulighed for at tænde bål i haven, er der masser af steder rundt omkring, hvor der arrangeres bålfest. Syng, snak, bag snobrød, leg gættelege og fortæl farlige historier om hekse og trolde.
Snobrød
Det er hyggeligt at lave snobrød, men smagen lever ikke altid op til den energi, man lægger i det, og det er jo lidt træls...
Så når der skal hygges om bålet, så prøv Phistermedisters snobrød,
Solbærbrødene smager herligt og er ligeså hyggelige at lave - og smager nam nam i maven... også heksene vil elske dem.
Fanekrig
Man aftaler et område, der fungerer som bane.
(Skov, strand og lettere kuperet terræn med krat er bedst)
Banen deles i to. Én del til hvert hold.
Deltagerne deler sig i 2 hold, der hver får tildelt en fane, som gemmes godt, men dog synligt.
Begge hold udpeger et lille område på deres banehalvdel, som fungerer som fængsel (mælkekasse kan bruges)
Nu gælder det om for hvert hold, at finde modstanderens fane og bringe den tilbage på egen banehalvdel.
Når en deltager krydser grænsen til modstanderens banehalvdel er vedkomne fredløs, hvilket betyder at han/hun kan fanges af modstanderen.
Bliver man fanget, bringes man til modstanderens fængsel og kan kun befries af en medspiller ved at blive rørt af vedkomne.
Der kan derfor kun befries ved at en medspiller krydser grænser, løber op til fængslet og rører sine medspillere.
Man kan ikke fanges på egen banehalvdel.
Det gælder altså om at afsøge modstanderens område, befri evt. fanger og samtidig undgå selv at blive fanget og få sin egen fane taget.
Man aftaler et område, der fungerer som bane.
(Skov, strand og lettere kuperet terræn med krat er bedst)
Banen deles i to. Én del til hvert hold.
Deltagerne deler sig i 2 hold, der hver får tildelt en fane, som gemmes godt, men dog synligt.
Begge hold udpeger et lille område på deres banehalvdel, som fungerer som fængsel (mælkekasse kan bruges)
Nu gælder det om for hvert hold, at finde modstanderens fane og bringe den tilbage på egen banehalvdel.
Når en deltager krydser grænsen til modstanderens banehalvdel er vedkomne fredløs, hvilket betyder at han/hun kan fanges af modstanderen.
Bliver man fanget, bringes man til modstanderens fængsel og kan kun befries af en medspiller ved at blive rørt af vedkomne.
Der kan derfor kun befries ved at en medspiller krydser grænser, løber op til fængslet og rører sine medspillere.
Man kan ikke fanges på egen banehalvdel.
Det gælder altså om at afsøge modstanderens område, befri evt. fanger og samtidig undgå selv at blive fanget og få sin egen fane taget.
Fang pinden
I denne leg skal der være mindst 5 voksne
(vis der er børn der leger legen), eller 5 udvalgte (vis der er voksne der leger legen), og så alt efter hvor mange deltager der er med.
I denne leg skal der være mindst 5 voksne
(vis der er børn der leger legen), eller 5 udvalgte (vis der er voksne der leger legen), og så alt efter hvor mange deltager der er med.
Deltagerne bliver delt om i hold efter hvor mange der er. Det gælder for deltagerne om at få afleveret en tændstik til en af de udvalgte.
En af de udvalgte står et sted og udlevere tændstikker, og en anden står et andet sted og modtager tændstikker. de andre udvalgte går rundt et sted, og prøver på at fange deltagerne og tager tændstikken, hvis deltageren er fanget skal han vente det sted ind til der kommer mindst to andre fra sit hold for at føre ham tilbage til "den udleverende udvalgte", hvis der er mindst to som fører ham tilbage kan de ikke fanges. men vis der kun er 1 der fører fangeren tilbage kan de fanges og også vis de er mindst to og løber i den forkerte retning.
En af de udvalgte står et sted og udlevere tændstikker, og en anden står et andet sted og modtager tændstikker. de andre udvalgte går rundt et sted, og prøver på at fange deltagerne og tager tændstikken, hvis deltageren er fanget skal han vente det sted ind til der kommer mindst to andre fra sit hold for at føre ham tilbage til "den udleverende udvalgte", hvis der er mindst to som fører ham tilbage kan de ikke fanges. men vis der kun er 1 der fører fangeren tilbage kan de fanges og også vis de er mindst to og løber i den forkerte retning.
Alle deltager må kun transportere en tændstik af gangen og vis han har afleveret den må han gå tilbage og hente en ny en for at aflevere den. Det hold som har flest tændstikker har vundet.
(og det er sjovest vis man ikke må bruge lommelygte)
(og det er sjovest vis man ikke må bruge lommelygte)
Hånden i posen
Til denne leg skal bruges en uigennemsigtig pose.
I posen anbringes én eller anden naturting: en knogle, et æble, en hjortetak, en svamp e.l.
Et barn skal nu stikke hånden i posen og beskrive for de andre, hvad han eller hun mærker. Og de andre skal prøve at gætte, hvad der er i posen.
Den, der gætter det, bliver den næste til at stikke hånden i posen
Til denne leg skal bruges en uigennemsigtig pose.
I posen anbringes én eller anden naturting: en knogle, et æble, en hjortetak, en svamp e.l.
Et barn skal nu stikke hånden i posen og beskrive for de andre, hvad han eller hun mærker. Og de andre skal prøve at gætte, hvad der er i posen.
Den, der gætter det, bliver den næste til at stikke hånden i posen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar