fredag den 7. juli 2017

Opskrift - blomkål



Jeg er en virkelig heldig kartoffel - i 3 uger skal jeg nemlig lave mad til de sødeste børn. I dag stod der blomkål på menuen - og missionen var at få alle til at spise blomkål. 

Jeg er selv stor fan af rå blomkål. Som rå kan den godt være lidt stærk for de mindste. Men heldigvis kan blomkål tilberedes på en masse forskellige måder, og alt afhængig af hvordan det gøres, smager blomkålen forskelligt. 

For ikke at servere udkogt blomkål - som efter min mening er ganske skrækkeligt ville jeg i dag bage den. Det giver en lækker karamelliseret smag på blomkålens overflade, og så passer det perfekt til både at spise som det er eller komme det i madpakken dagen efter. Nu er det jo sommerferie og pause for madpakker - men så kan man bruge den i picnickurven, ganske lækkert.

Du skal blot bruge et blomkål, en spiseske smør, salt og peber.

Fjern bladene fra blomkålen. Skyl blomkålen godt og dyp det tørt. Masser smøret ind i blomkålens overflade og drys det med salt og peber. Bag blomkålen i ovnen på 200 gr. i ca. 45 minutter til det har en gylden overflade. 

Spis det bagte blomkål varm som tilbehør til både kød eller fiske retter. 

Ja jeg indrømmer at det var som at være til eksamen da maden blev hentet - og ventetiden ganske lang... så jeg listede ind på stuerne for at se hvordan det gik med blomkålen.

Nu kan jeg ikke gengive lyden her - men de små nød virkelig maden med lyd på nam nam nam nam og de mindste havde lagt gaffel fra sig og spiste med fingerne - det i sig selv er ganske fortryllende.

Jeg kan konkludere at bagt blomkål var en succes da den fik 6 stjerner fra både børn og voksne.

Så gæstekokken er ganske godt tilfreds :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar