fredag den 16. november 2012

Jordskokke suppe



(6 personer)

500 g jordskokker
2 bagekartofler
150 g knoldselleri 
2 skalotteløg 
2 spsk olivenolie
1,2 l god hønsefond 
4 dl piske- el. madlavningsfløde 
salt og peber 
citronsaft

Drys: 
150 g kalvebacon 
3 skiver hvedebrød i terninger 
4 spsk olivenolie
1 spsk havsalt 

Persille-trøffelolie: 
4 kviste bredbladet persille 
4 spsk trøffelolie 

Rens alle rodfrugterne og skær dem i terninger. Snit skalotteløgene fint. Opvarm olien i en stor gryde og sauter rodfrugter og løg i 4-5 min. Tilsæt hønsefond og læg låg på gryden. Lad suppen koge i 30 min. ved middel varme. Hæld fløden i suppen og lad den koge yderligere i 15 min. uden låg. Blend suppen med en stavblender direkte i gryden. Smag til med salt, peber og citronsaft. Tænd ovnen på 200° og læg kalvebacon på en bageplade beklædt med bagepapir. Rist den sprød i den varme ovn i 6-8 min. Skær brødet i terninger og bland dem med olivenolie og salt i en skål. Rist brødcroutonerne i ovnen ved 200° 4-5 min. til de er gyldne og sprøde. Skyl og tør persillen. Nip bladene af og hak persillen helt fint. Rør den finthakkede persille med trøffel olien. Anret suppen i portioner og dryp med persille-trøffel olien. Server med kalvebacon og brødcroutoner som drys.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar